Nyligen avslöjades det att över 30 000 kunders uppgifter hade läckt efter ett dataintrång hos Telenor. Enligt uppgifter till Computer Sweden så har påverkade kunder sedan blivit uppringda av ett telemarketingföretag som försökt sälja abonnemang åt Tre, en av Telenors konkurrenter.

 

Omfattande kunduppgifter har läckt hos Telenor

Computer Sweden har fått uppgifter om att ett dataintrång hos Telenors säljstödsystem har skett under året. Abonnemangs- och personuppgifter för 32 087 kunder tros ha läckt. Efter intrånget hade telemarketingföretaget Abonnera Sverige AB ringt upp de drabbade Telenor-kunderna och försökt sälja abonnemang åt Tre.

Dataintrånget hos Telenor berodde på att login-uppgifter till ett användarkonto använts för att göra sökningar i systemet, enligt en källa i ärendet.

Efter sex månader kunde Telenor upptäcka intrånget, med hjälp av en automatiserad frekvensanalys av förfrågningar som hade skickats i databasen. Telenor har informerat drabbade kunder om vad som har hänt. Operatören har även gjort en anmälan till PTS.

 

Utredningar har tillsatts

Både Telenor och Tre har tillsatt egna utredningar i ärendet. Telenor uppger att dataintrånget inte orsakades av nätfiske eller externt cyberangrepp. Tre kan ”inte utesluta att det skett något brottsligt”.

 

UPPDATERING: Även Tele2 utsatt för dataintrång

Nya uppgifter från Computer Sweden visar att även Tele2 har haft liknande dataintrång i deras säljsystem. I Tele2:s fall uppges runt 2 800 kunder ha drabbats.

Bottar tros vara orsaken till upprepade sökningar i Telenors säljsystem. Telenor ska ha implementerat tvåfaktorsautentisering för att skydda mot framtida intrång.

 

Telenor, Tre och Tele2 är några av Sveriges största telekombolag. Alla företags kunduppgifter ligger i riskzon när nästa dataintrång sker: Håller ni era kunduppgifter säkra? CYPRO erbjuder omfattande och effektiva säkerhetslösningar, klicka här för att boka en gratis konsultation.

Av Ludwig Wideskär, CYPRO

SwedishEnglish